|
|
|
|
|
B E S T OF 2 0 0 3 S Z Í N H Á Z |
|
Legjobb társulat: CSAK EGY SZÖG /Mohácsi János/ Kaposvári Csiky G. Színház
Legjobb rendező: ZSÓTÉR SÁNDOR Kaukázusi krétakör A törpe Phaedra
Carol Ann Dufy: A világ feleségei
Legjobb előadás: KRÉTAKÖR Hideg gyermek Nézőművészeti Főiskola SIRÁJ
Legjobb alternatív előadás: BOLONDOK ISKOLÁJA R.: Balázs Zoltán
Legjobb stúdiószínházi előadás: GYÉVUSKA Pintér Béla Társulat
Legjobb operaelőadás: AZ ÓRIÁSCSECSEMŐ R.: Kovalik Balázs
Legjobb határontúli előadás: ANTIGONÉ R.: Bocsárdi László
Legjobb zenés előadás: VARRJAK VAGY NE VARRJAK ? R.: Rába Roland
Legjobb határontúli társulat: BEREGSZÁSZI ILLYÉS GYULA SZÍNHÁZ
A szarvassá változott fiú R.: Vidnyánszky A.
Legjobb gyermekelőadás: RÓZSA és IBOLYA Studió K R.: Fodor Tamás
Legjobb mozgásszínház: VÉRED ÍZE Katona Kamra R.: Uray Péter
Legjobb szabadtéri előadás: PULCINELLA Zsámbéki Nyár R.: Simon Balázs
Legjobb új magyar darab: FILLÓ VERA: Egy szobalány Londonban
R.: Jámbor József Zsámbéki Nyár
Legjobb férfiszínész: TRILL ZSOLT A szarvassá változott fiú, Roberto Zucco
Legjobb színésznő: BÖRCSÖK ENIKŐ Kaukázusi krétakör, A világ feleségei
Legjobb egyéni produkció: BÁN JÁNOS Tar Sándor: Túlélési gyakorlatok
Legjobb versmondó: TÓTH ANITA Lesz vigasz Katona Sufni
Legjobb ezerarcú színész: HARKÁNYI ENDRE Kaukázusi krétakör
Legjobb énekes alakítás: BOTOS ÉVA Varrjak vagy ne varrjak ?
Legjobb mellékszereplő: GERLE ANDREA Oidipusz Nyíregyházi M.Zs. Színház
Legígéretesebb pályakezdő: KURUCZ PÁL rendező Simon élete Merlin
Legemlékezetesebb előadás: A Krétakör LEONCE és LÉNÁ-ja a monostorapáti
hegyi forrás tisztásán, viharos éjszakában, fáklyafénynél...
Legvidámabb szomorú búcsúzás: A Hazám,Hazám utolsó előadása a monostorapáti
cirkusz-sátorban...
Legjobb zene: DARVAS BENCE Gyévuska
Legjobb hangeffektus: RAJKAI ZOLTÁN Véred íze
Legjobb díszlet: AMBRUS MÁRIA A törpe
V E N D É G J Á T É K O K
Legjobb előadás: MALYSH Oskaras Korsunovas Színhz / Vilnius/
irta és rendezte: Marius Ivaskevicius
Legjobb rendezés: EIMUNTAS NEKROSIUS Meno Fortas Évszakok
Legjobb mozgásszínház: TEATR PIESN KOZIA Krónikák R.: Grezgorz Bral
Legjobb monodráma: JEVGENYIJ GRISKOVEC /RU/ Hogyan ettem kutyát?
Legeredetibb produkció: CIRKUS CIRKÖR /SW/
Legnagyobb meglepetés: MOSZKVAI VIZICIRKUSZ
A LEGJOBB DOLOG A VILÁGON: ENNYI JÓT LEÍRNI !!!
|
|
|
|
|
ARABESZK ar-te'-ri-a Szív Kamara Studiószínház |
|
Társulatépítő rendezői ujjgyakorlat, mert kit érdekelne Mauriac szenvelgős sztorija, ha
nem egy ennyire alkotóképes, kreatív egyéniség kezébe kerülne. Baráthy György gon-
dos elemzéssel rajzolja meg a figurákat, mozgáselemekkel választja el az egyes jelenete-
ket és mindvégig nagyszerűen kézben tartja a változatos tempóval felépített előadást. A
társulat összefogott biztonsággal, kiválóan oldja meg a gyors lüktetéssel változó képek
nehéz feladatát. Minimál díszlet, minimál kellék, maximális élmény ! Sáfár Kovács Zsolt
és Tabi Orsolya ostorozós-sírós kettőse az igazi katharzis csúcsaira röpített, a Nő ala-
kítója a későbbiekben is annyira hiteles volt, azt hittük néha, nem is játszik, hanem ön-
magában is ilyen... Páratlan színészi tálentumát mutatta meg Takács Panka, ismét bizo-
nyított a Nórában már feltűnt Hetényi Zoltán. Hernádi Szabolcs imponáló természe-
tességgel formálta meg a kamaszfiú alakját.
Baráthy György és az ar-te'ri-a /ezt azért lehetne egyszerűbben.../ széles alapokon
nyugszik, most is újat, kitűnőt produkált, sokat várunk tőle és most már végleg Szívünk
Kamaráiba zártuk.
Mert hosszú az út a Köröndtől, írjuk le a pontos címet: Szív-u.71./Podmaniczky-sarok/
|
|
|
|
|
HOGY VOLT !!! A Szarvassá változott fiú nov.21. Thália |
|
VIDNYÁNSZKY ATTILA és a BEREGSZÁSZI SZÍNHÁZ végre újra Budapesten!!! A Nyári Hadjárat végetért: a Monostori Erőd méteres falai beleremegtek a tavaly Zsámbékon bemutatott KIOLDÁS /Verebes Ernő/ atomrobbanásaiba, a zsámbéki hegytető rakétakilövő-állomásáról fejvesztve menekültek a szovjet katona-kísértetek a HÁROM NŐVÉR költői látomása elől, a Gyulai Vár pedig a Titkok Kapujává változott az SZARVASSÁ VÁLTOZOTT FIÚ nyomán. Minden erőd és minden néző megadta magát, győzött az igaz színház, a jövő magyar színháza!!! -------- melynek utóbbi előadását láthatjuk most majd a Tháliá-ban, nov.21-én. Zenei építkezésű oratórium Juhász Ferenc költeményéből, de igazi szerepek, változatos szituációk vizuálisan, mozgással, szuggesztív képekben megjelenítve. A legkisebb karakter is imponálóan kidolgozott és hatásos , Törőcsik Mari Anyá-ja és különösen Trill Zsolt Fiú-ja pedig megkoronázza ezt a zseniális előadást. Csak vájtszemüeknek! ----- És nincs osztályzat, ahhoz szűk a mi skálánk.
Reméljük, a Tháliában nem ez volt az egyetlen előadás. Egyszer biztosan nem elég. Beregszász pedig egyre messzebb van. Moszkva is, Párizs is, mert ott: fogják játszani !
|
|
|
|
|
BOTOS ÉVA a Roberto Zucco-ban VISSZA ! VISSZA ! Új Színház |
|
Vidnyánszky Attila legújabb vendégrendezése nehéz terhek alatt rogyadozik. Maga a darab nem elég jó, nem ad választ arra, miért is gyilkol ez a szerencsétlen Zucco, laza epizódokban csupán elmeséli történetét. A másik ballaszt a társulat gyenge játéka,kivételt képez Varga József, de hát ő /is/ beregszászi, csakúgy, mint a címszereplő, a zseniális Trill Zsolt, aki miatt mindenképpen muszáj megnézni ezt az előadást. A rendezés ötletekben és vizuális megjelenítésben most is hihetetlenül gazdag, árnyalt és kidolgozott. A brutális vaku-villanások és a sokkírozó zene pótolja az említett okokból hiányzó feszültséget.
A színészekre vonatkozó éles kritikánkat nagymértékben enyhíti egy szívmelengető kivétel. Botos Éva az első pillanattól tragikus mélységeket sejtet a nővér szerepében, a vége felé pedig káprázatos monológban bizonyítja, hogy a Varrjak, vagy ne varrjak című, méltatlanul kevéssé ismert darabban nem véletlenül játszott és énekelt káprázatosan. Ha egyáltalán éneklésnek nevezhető az a kivételes virtuozitás, ahogy szavanként, szótagonként vált stílust, hangszínt, artikulációt, ezer titkot rejtve a legszimplább dallamba és szövegbe, mennyei magasságokba röpítve azt. Mindezt most tetézte az egész színpadot bejátszó csodálatos mozgás, na meg ama vörös esernyő, amelyet lényének katarktikus ellenpontjává bűvölt.
Úgy hisszük, igen sokszor fogunk bekukkantani kilenc óra után, hogy újra és újra lássuk BOTOS ÉVA szólóját. VISSZA ! VISSZA !!!
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: Új
lengyel avantgard-színházak Szkéné 2003.nov. |
|
Az immár 25 éves
Nemzetközi Mozgásszínházi Találkozó most
négy avantgard társulatot látott vendégül Lengyelországból.
ahol a XX.század kezdetétől folyamatosan virágzott a
progresszív, a kísérleti színház minden válfaja.
Az első három egyenesen siralmas volt, csak annak örültünk,
hogy nálunk ígéretes jelei van annak, hogy a korszerű
színházi gondolkodás végre polgárjogot nyert, néha még
kőszínházakban is. Elég csak annyit mondani:
Schilling,
Zsótér, Vidnyánszky
! De a gyenge kezdés után ,ami nyilván válogatási
hibából fakad, az utolsó előadás visszamenőleg igezolta
a Találkozó létjogosultságát. A Teatr Piesn
Kozla Wroclaw-ból félelmetesen nagy volt !!!
Majdnem Grotowski /!!!/ szintjén, mindenesetre
hasonló intenzitással, tehetséggel és eredetiséggel,
Grezgorz Bral a
görög-albán határvidéken fellelt polifonikus
siratókra építve, tragikus mélységű, katarktikus művet
hozott létre. Kántáló lányhangok egy hordozható láda-harmónium
monoton hangzatai fölött, rusztikus torokhangok, káprázatos
melizmák, dübörgő tonika-basszusok. Aztán beindul a
mozgás: lenyűgöző kombinációk testtel,tánccal, tűzzel
és mindez alig követhető szituációkon keresztül, végig
fokozva, 70 percen át. Csak hat éve alakultak, reméljük
még sokáig lesznek és még sokszor láthatjuk őket.
|
|
|
|
|
SZÍNHÁZI FESZTIVÁL-DÍJAK 2003
őszén |
|
Örömmel közöljük, hogy az általunk ajánlott előadások
közül az utóbbi időkben több is igen jelentős szakmai
elismerésben részesült.
A belgrádi BITEF-en, amely a legrangosabb
európai színház-fesztivál, amelyen eddig csak a STUDIÓ
K /1978/ és a kaposvári MARAT/SADE /1982/ kapott díjat,
a KRÉTAKÖR WOYZECK-je most
különdíjat nyert !!!
Véget ért a STÚDIÓSZÍNHÁZI MŰHELYEK FESZTIVÁL-ja
. A FŐv.Önkormányzat Nagydíját VIDNYÁNSZKY ATTILA
beregszászi társulata kapta, a Szarvassá változott
fiú című előadásért. A Fiú alakításáért színészi
díjat nyert TRILL ZSOLT ! Az
NKM díját megosztva kapta a Sepsiszentgyörgyi
Színház BOCSÁRDI LÁSZLÓ által rendezett
Antigoné-ja és GODA GÁBOR
az Osiris Tudósítások-ért.
FORGÁCH ANDRÁS a STUDIÓ K GÖRÉNY
DALA c. darabjának írói, KISS ERZSI az
OSIRIS TUDÓSÍTÁSOK-ban nyújtott zenei, színészi munkásságáért, DARVAS
BENCE pedig a PARASZTOPERA zenéjéért
részesült elismerésben.
A 8. SOROS STÚDIÓSZÍNHÁZI
NAPOK nagydíját PINTÉR BÉLA PARASZTOPERÁ-ja
nyerte el. Ez volt a legutolsó, --- most már a hazai
színházkedvelő mecénásokon a "Sor"...
|
|
|
|
|
EGRESSY ZOLTÁN: 4X100 Merlin |
|
Elterjedt kritikusi közhely,hogy Egressy nem jó darabokat ír. "Tíz szerep keres egy szerzőt"- olvashattuk a Portugál-ról szóló lekicsinylő vállveregetést. Azóta, vagy négy éve, egyöntetű szakmai és közönségsiker, szerteszét játsszák az országban, hasonlóan a Sóska,sültkrumpli-hoz, melyet szintén rosszízű előfanyalgás fogadott. Hát a 4X100 újra egy épkézláb, sikeresen felépített, jól játszható szöveg, találó figurákkal, izgalmas környezetben, szögezzük le, a szerző igencsak jó dolgokat ír ! Rendeznie persze nem okvetlenül kellene...Ez az előadás a kiváló színészek segítségével jött össze, az egyetlen férfi szereplő téves kiválasztásán azonban ők se segíthettek. /Vagy 20 évvel fiatalabb kellett volna. Kiss Eszter, Pelsőczy Réka bravúrosan jó, a számunkra eddig sajnálatosan ismeretlen Kató Emőke pedig meglepően érett és dinamikus alakítást nyújtott.
Humor, ötletesség, lendület és négy fürgelábú lány a salakon, nagyon ajánlható !
|
|
|
|
|
HOGY VOLT:
Őszi Fesztivál
2003.október |
|
A hazai előadások közül messze kiemelkedett a Pintér Béla társulat Gyévuská-ja,
szolid estét jelentett a Merlin-beli Egressy Zoltán: 4X100,
mindkettőt azonnal ajánlottuk.
Sajnos, nem tehetjük ezt meg a Cirkus Cirkör esetében,
múló mámor volt, felejthetetlen élmény, de talán éveket
is kell várnunk következő vendégjátékukig. És ez még
nem is a nagy csapat volt: az ifjú utánpótlás bizonyította,
hogy tehetségek mindenütt és mindig vannak, csak pedagógiai
szándék és tudás kell képességeik kibontakoztatásához.
Ezek a fiúk-lányok már mindent tudnak a szakmáról, legyen
az akrobatika, kortárs tánc, színészi mesterség /!!!/,
hangszertudás vagy pantomim. MInden szereplő egy
figurává lényegül át, amit töretlenül játszik végig
az egész este folyamán, a háttérben statisztálva, a
zenekarban zenélve, az intermezzókat adva és természetesen
a saját főprodukciójában is. A kötéltáncos harmonikázik,
a zsonglőrök izompacsirták,/hiszen énekelnek is/, két
dundi lányról meg csak a legvégén derül ki, hogy trapézon
ők ketten a levegő királynői !
|
|
|
|
|
HOGY VOLT: BOLONDOK ISKOLÁJA Maladype Szkéné |
|
Mintha a Kerekasztal lovagjai öltöztek volna sárgacsuklyás, szerzetesi ruhába és zsolozsmáznának ékes latin nyelven, üvegkelyheik szélén köröző ujjaikkal varázsolva elő a szférák zenéjét... Aztán megilletődve hallgatják tanítómesterük, a csodálatos Molnár Erika korholó intelmeit, mígnem szétnyílik az asztal és végre magyarul szólal meg Florial, minden bolondok atyamestere. Látomás, misztikum, költőiség égi kevercse az egész, "méregből és mézből összveszűrve", Balázs Zoltán hihetetlenül egyéni rendezésében. Gelderodhe darabja sejtelmes őrület, de az előadás magasan maghaladja, szürnaturális síkra transzponálva azt.
Oláh Zoltán, a virtuóz roma kannadobos fogja össze a kavargó tömegmozgásokat,elképesztő
beleérzéssel kommentálva és ellenpontozva a látványt. A szereplők: ismert színészek, fan- tasztikus civilek és az alternatív színjátszás figurái, egytől-egyig tökéletesen alárendelik magukat az együttes munkának és elementáris lendülettel valósítják meg az alkotó-rendező merész elképzeléseit.
Egyedülálló élmény, egy nagy tehetség: Balázs Zoltán immár második kiemelkedő munkája, a Maladype csoport fantasztikus teljesítménye. 2OO3
|
|
|
|
|
A jó rendezőt még az ... is zúzza: SOPSITS ÁRPÁD és BALÁZS ZOLTÁN |
|
Nem a rendezői tálentum hibádzik nálunk, hanem az általános színházkultúra és bizony a társulatok gyengécskék. Zsótérnak néha sikerül, ő az örökös vendég, a bolygó hontalan, de itt van például Sopsits Árpád, aki a Budapesti Kamarában a Bűn és bűnhődés a rács
mögött után az Őrült naplójá-val is bizonyított, most az Új Színház-ban mégsem jött ösz-
sze neki. Nagyszerű érzékkel választotta ki Sam Shepard: Hazug képzelet-ét, egyszerű,
jól működő játékteret alkotott, átgondoltan elemezte a figurákat, tökéletesen építette
fel az előadás ritmusát: megfelelő színészgárda hiányában mégsem sikerült.
Mert a Hétből csak három a Mesterlövész: a fojtott energiájú Huszár Zsolt, Nagy Mari,
mint bűbájos butaság és a grandiózusan markáns Király Levente. A hitelesség libikókája
fel s alá billeg, attól függően, éppen kik vannak a színen, Györgyi Anna legfeljebb az ingadozó balanszot jelenti. Fájdalmas konstatálni a rendezői elképzelés félsikerét, nagyon
nagy előadás lehetett volna. /de hol ?.../ Nézhető 7-es.
Még rosszabbul járt az örjítően tehetséges, igen fiatal színészrendező Balázs Zoltán, aki
saját Maladype társulatával már kétszer aratott /Jaques, Bolondok iskolája/. A Bárká-
ban elgondolásait senki sem tudta megvalósítani, oratórikus vízíói, gyönyörű képei meg-
bicsaklottak. Istent csak isteni tud játszani ! Kronos fenséges alakja Csomós Mari eget-
földet rázó mennydörgését kívánta, a pekingi opera és a no-színház hőseit idéző alakok
pedig mozgásművészeket. Ezzel a gárdával a hatalmas szimfónia eljátszatlan partitúrává
dermedt.mégis azt hisszük, meg kell nézni, annyira eredeti és nálunk kevéssé ismert ez
a látványban,mozgásban fogalmazó lengyel-orosz stílus, annyira minden moccanásban süt
a rendező elementáris megjelenítő képessége.
Biztos,hogy egyszer egy ilyen óriási térben, óriásit látunk tőle.
/Weöreös Sándor: Teomachia/
|
|
|
|
|
|
|