BEST OF 2004      www.toptipp.hu


 BEST   OF   2 0 0 4

 
SZÍNHÁZ FILM ZENE TÁNCZ KIÁLLÍTÁS KÖNYV

 SZÍNHÁZ    BEST   OF   2004

 


Legjobb  társulat:   NIBELUNG LAKÓPARK      Krétakör                    Mundrúczó Kornél

Legjobb rendező:   BALÁZS ZOLTÁN             Négerek                     Maladype
                                                                      
Legjobb előadás:     MIZANTRÓP                  Krétakör                     Schilling Árpád

Legjobb határontúli előadás:      TÓTÉK        Vidnyánszky Attila      Beregszászi Színház

Legjobb alternatív előadás:        YVONNE, BURGUNDI HERCEGNŐ       Szív Kamaraszínház
                                                                                                 HORVÁTH KLÁRA

Legjobb stúdiószínházi előadás:   MINDENNAPI KENYERÜNKI         Ódry      Bagó Bertalan



Legjobb  operaelőadás:             JENUFA               Operaház          Vidnyánszky Attila

Legkorszerűbb operaelőadás:     LOHENGRIN          Operaház             Katarina Wagner

Legjobb opera- zene:                SÁRY LÁSZLÓ                                  Négerek     

Legjobb énekes alakítás:           BÁTORI ÉVA               Jenufa
                                             
SÜMEGI ESZTER          Lohengrin

Legjobb opera-együttes:           NÉGEREK:        FODOR BEATRIX, SZOLNOKI APOLLÓNIA
                                             BÖRÖCZ LÁSZLÓ, GAVODI ZOLTÁN, HÁMORI SZABOLCS




Legjobb új magyar dráma:          TÉREY JÁNOS:      NIBELUNG LAKÓPARK       Krétakör

Legjobb új magyar színmű:         FORGÁCH ANDRÁS:         HALNI JÓ              Stúdió K

Legüdítőbb felújítás:                 BÁBELNA   Tamási Zoltán, Scherer Péter, Tóth Joczó

Legjobb gyermekelőadás:           FODOR TAMÁS és NÉMETH ILONA               Stúdió K   
                                              CSIPKERÓZSIKA     HAMUPIPŐKE           
                                                    


Legjobb bábelőadás:                 HAZUG                Ódry Színpad         Fodor Tamás és
                                                                                                     Németh Ilona

Legjobb
 vizsgaelőadás:               SZORONGÁS ORFEUM    Ódry                Simon Balázs
                                                                                                    Peer Krisztián
Legjobb "mozgás"-színház:          METRO                Bodó Viktor             Ódry Színpad



Legjobb szabadtéri:                  HAMLET     Jámbor József    Zsámbéki Nyári Színház

Legjobb jelmez:                       GOMBÁR JUDIT           Négerek           Maladype

Legötletesebb díszlet:              SZEGŐ GYÖRGY           Halni jó            Stúdió K



Legjobb színész:                       GYABRONKA JÓZSEF        Kurt Weill: Az Ezüst-tó   
                                              Krétakör:     Para-Varieté,  Mizantróp Nibelung

Legjobb színésznő:                   SZŰCS NELLY           Tóték             Beregszászi Színház

Legjobb énekes-színész:            SZÉLES LÁSZLÓ        Filléres opera    Örkény I. Színház  

Legjobb karakter-alakítás:          SZABÓ GYŐZŐ          Piszkavas          Örkény I. Színház


Legjobb improvizatőr:               TÓTH JOCZÓ             Pszichoszínház, Hamlet /Zsámbék/
Határtalan határontúli
              meglepetés:              OROSZ MELINDA        Tóték            Beregszászi Színház

Legjobb ffi mellékszereplő:        DÉVAI BALÁZS          Négerek                  Maladype

Legjobb női mellékszereplő:      SZABÓ MARGARÉTA   Világtalanok     Bp. Kamaraszínház
                                                                           Bernarda háza   Három nővér


Legígéretesebb pályakezdő:       KERESZTES TAMÁS          Szorongás Orfeum,    Puntilla
                                                                                  Hamlet /Zsámbék/,     Motel

Legjobb versmondó:
                VALLAI PÉTER                Térey: Paulus   Magyar Rádió

Legjobb "felolvasó"-színház:        NÁDASDY ÁDÁM         Kamra             

Legváratlanabb öröm:               ÖRKÉNY ISTVÁN SZÍNHÁZ        Piszkavas, Arab éjszaka

Legizgalmasabb előadások:        BÁCSKAI JULI  PSZICHOSZÍNHÁZA     Merlin, Bp.Kamara


                   

V E N D É G J Á T É K O K 


Legjobb társulat:              GARDZIENICE        Metamorphosis   Włodzimierz Staniewski  
 
Legjobb előadás:              VLAD MUGUR:       HAMLET         Kolozsvári Román Színház

Legjobb zenés színház:      MARIA DE BUENOS AIRES  /Astor Piazzolla - Horacio Ferrer/

Legjobb színész:               SORIN LEOVEANU     Hamlet          Kolozsvári Román Színház

Legjobb mozgás-színház:    DIVINA COMMEDIA                     Adasinsky           Derevo     



VISSZAvagy UGRÁS A LAP TETEJÉRE


MAGYAR FILMEK  BEST   OF   2004

 

Legjobb  film:                TAMARA                               HAJDU SZABOLCS                

Legjobb  rendező:          DEALER                               FLIEGAUF  BENEDEK 

Legjobb valóság-film:       NYÓCKER                             GAUDER ÁRON-NOVÁK ERIK


Legfontosabb film:          MÉSZÁROS MÁRTA                A TEMETETLEN HALOTT    

Legjobb közönség-film:    VILÁGSZÁM                          KOLTAI RÓBERT  
                                                       

Legjobb  elsőfilm:           RAP, REVÜ, RÓMEÓ               OLÁH J. GÁBOR       

Legjobb  operatőr:         SZALADJÁK  ISTVÁN              TAMARA


Legjobb   filmszínész:      JAN NOWICKI                        TEMETETLEN HALOTT    

Legjobb alkotógárda:      NYÓCKER   



VISSZAvagy UGRÁS A LAP TETEJÉRE

KÜLFÖLDI FILMEK  BEST   OF   2004

 

Legjobb  rendező:             A SZEMKÖZTI ABLAK                    FERZAN ÖZPETEK    

Legszebb filmköltemény:     TAVASZ, NYÁR, ŐSZ, TÉL          KIM KI-DUK

Legartisztikusabb film:        HŐS                                        ZHANG YIMOU


Legnagyobb visszatérő: 
      PEDRO ALMODÓVAR                 ROSSZ NEVELÉS

Legjobb valóságfilm:           A PITYERGŐ TEVE TÖRTÉNETE    BYAMBASUREN DAVAA

Legjobb filmdráma:            VISSZATÉRÉS                            ANDREJ ZVJAGINCEV


Legmeglepőbb
  film:           DALOK  A KONYHÁBÓL              BENT HAMER


Legfontosabb  film:
           SOAH I.-V.                                ROBERT LANZMAN


Legjobb filmzene:              BRUNO COULAIS                         KÓRISTÁK

Legjobb színész-rendező:    SZAMURÁJ                               TAKESHI KITANO

Legjobb vígjáték:               CHOUCHOU            címszereplő: GAD ELMALEH       


Legjobb ffi-női színész:        GAEL GARCIA BERNAL             ROSSZ NEVELÉS,  GUEVARA

Legjobb színésznő:             GIOVANNA MEZZOGIORNO          A SZEMKÖZTI ABLAK

Legjobb ffi színész:             GÉRARD JUGNOT                      KÓRISTÁK


Legjobban hiányzik:            SABU  gengszterfilmjei:            RUNNER, POSTMAN BLUES,
                                      Japán Filmnapok                      DRIVE



VISSZAvagy UGRÁS A LAP TETEJÉRE

ZENE  B E S T  O F  2 0 0 4

 


Az év zeneszerzője:          SOSZTAKOVICS     VIII.SZIMFÓNIA      JURIJ SZIMONOV   Bufez
                                                               XV.SZIMFÓNIA            MICHIYOSHI INOUE  

Legeredetibb produkció:  FISCHER IVÁN       KURT WEILL: Az Ezüst-tó    "Titok-koncert"

Legjobb kórus-produkció: COLLEGIUM VOCALE GENT   Bartók: Falun   Fischer I.   Bufez

Legjobb szólóprodukció:   KISS GY. LÁSZLÓ    Betty Olivero:   Gólem és hat jiddis tánc
                                     /klarinét, basszusklarinét, basszetkürt/

Legjobb zenekari szólista: ZOE KITSON  /angolkürt/    BUFEZ   Sosztakovics: VIII.szimfónia

Legjobb matiné:              AMADINDA            Nyolcvan nap a Föld körül  Családi Koncert

Legfontosabb esemény:    HOLOCAUST-emlékkoncert        Magyar Rádió      Lázár Eszter


Legjobb opera-előadás:    JENUFA              Vidnyánszky Attila             Operaház
                                    LOHENGRIN                  Katerina Wagner                 Operaház 
Legjobb opera-énekes:    BÁTORI ÉVA                  Jenufa
                                    SÜMEGI ESZTER
            Lohengrin

Legjobb opera-együttes:   SÁRY L.: NÉGEREK       FODOR BEATRIX,  SZOLNOKI APOLLÓNIA
                                                 BÖRÖCZ LÁSZLÓ, GAVODI ZOLTÁN, HÁMORI SZABOLCS


                                     
V E N D É G M Ű V É S Z E K


Legszebb koncert:            CLAUDIO ABBADO    MAHLER: IX.SZIMFÓNIA        EU IFJ. ZKR.

Legjobb karmester:           CLAUS-PETER FLOR   CSAJKOVSZKIJ: VI.SZIMFÓNIA       Bufez


Legjobb kamarakoncert:    A HOLLAND RÁDIÓ KAMARAZENEKARA           EÖTVÖS PÉTER

Legjobb szóló-koncert:      AIYUN HANG  /ütős-énekes/                       Tavaszi Fesztivál


Legjobb pódium-énekes:    PETRA LANG    WALKÜR  I.felv.    Fischer Iván   Bp.Feszt.Zkr.

Legjobb énekprodukció:    BARBARA HANNIGAN          Ligeti: Mysteries of the Macabre


Legjobb duó-koncert:       KATONA FIVÉREK  /gitár/                           Tavaszi Fesztivál

Legjobb jazz-koncert:       STEVEN BERNSTEIN  /slide trumpet/            Trafó



VISSZAvagy UGRÁS A LAP TETEJÉRE

TÁNCZ    BEST   OF   2004

 



Legjobb előadás:              SZENTIVÁNÉJI ÁLOM                       Szegedi Kortárs Balett   

Legjobb koreográfia:        JURONICS TAMÁS                             Szegedi Kortárs Balett


Legjobb karakter-táncos:   MARKOVICS ÁGNES                          Szentivánéji álom

Legnagyobb visszatérés:     KOPECZNY KATA                             Szentivánéji álom


Leginkább majdnem jó:      TÁNCTERÁPIA   /BOZSIK YVETTE/      Trafó

Legjobb alternatív:            BOLYONGÓ  /DUDA ÉVA/                                   


Legjobb külföldi előadás:  RAMBERT DANCE COMPANY              Trafó

Legjobb mozgásszínház:     DIVINA COMMEDIA  /DEREVO/            Anton  Adasinsky 


Legjobb koreográfia:         NACHO DUATO            Spanyol Nemzeti Táncszínház /2/

Legjobb együttes:             K. BROWM afroamerikai tánczosai                     Trafó

Legjobb tánckettős:          ALEJANDRA SABENA és GASTON GODOY           /tangó/


Legköltőibb légibalett:       Romeó és Júlia egy szál szalagon            Kínai Cirkusz



VISSZAvagy UGRÁS A LAP TETEJÉRE

KIÁLLÍTÁS  B E S T  O F  2 0 0 4

 


Legjobb   hazai kiállítás:        MODERNIZMUSOK                        Nemzeti  Galéria

Legjobb  életműkiállítás:        LAKNER LÁSZLÓ                         Ludwig Múzeum  

Legszebb  kiállítás:                MEGFESTETT ÁLMOK                   Ernst Múzeum

Legmeglepőbb kiállítás           KORNISS DEZSŐ                           Merics-gyűjtemény 

Legjobb  külföldi  kiállítás:     JOAN MIRO                                 Szépművészeti  Múzeum

Legjobb  fotó-kiállítás:          WOLFGANG VOLZ  tájfotói            Ludwig  Múzeum

Legfontosabb kiállítás:          AZ ELHALLGATOTT HOLOCAUST     Műcsarnok

Legnagyobb reveláció:          FÁBÓL VASKARIKA                       Zichy-kastély

Legjobb élő szobor:             SZT.FERENCZ  /madáreleségből/     VÁNDOR CSABA...
                                         Ferencziek-tere  okt 15.-dec.15.     és a galambok

Legjobb épület:                   ERICK VAN EGERAAT                    ING BANK SZÉKHÁZA

Legjobb embléma:                PAPRIKA-FAPAPUCS                      Hollandiai Magyar Év



VISSZAvagy UGRÁS A LAP TETEJÉRE

KÖNYV    B E S T  O F  2 0 0 4

 


Legjobb  regény :              ZÁVADA PÁL:  A FÉNYKÉPÉSZ UTÓKORA

Legjobb dráma:                 TÉREY JÁNOS: NIBELUNG LAKÓPARK

Legjobb és szebb könyv:     NÁDAS PÉTER: SAJÁT HALÁLOM


Legjobb verseskötet:          NÁDASDY ÁDÁM

Legjobb gyermekkönyv:       BÖSZÖRMÉNYI GYULA:  GERGŐ  III. KÖTET

Legjobb elsőkönyves:          FALCSIK MARI:  SANZON NEHÉZ IDŐKBEN

Legjobb ilusztráció:            BANGA-TEKERCSEK


Legjobb második kötet:       KARAFIÁTH ORSOLYA:  CAFÉ X

Legjobb valóság-könyv:        KARINTHY MÁRTON: ÖRDÖGGÖRCS

III.Birodalom-könyv:             ERICHA FISCHER:  AIMÉE ÉS JAGUÁR


Legjobb dalnok-költő:         LOVASI ANDRÁS      KISPÁL és BORZ



VISSZAvagy UGRÁS A LAP TETEJÉRE

 BEST   OF   2 0 0 3

 
SZÍNHÁZ FILM ZENE

  
TÁNCZ KIÁLLÍTÁS KÖNYV

SZENTIVÁNÉJI ÁLOM Juronics Tamás                        Várszínház

 

Az utolérhetetlen Carmina Burana óta kicsit ledöccent első legjobb kortárs együttesünk.
A  Csodálatos Mandarin nem futotta ki a formáját,  az idegenkezű Carmen nem jött be, a
Bolero elégtelennek bizonyult. Minhárom esetben az egyik ok az igazi  Prima Donna kiesé-
se, hiánya volt.  De most végre újra a szegedi színpadon láthatjuk  Kopeczny Katá-t, aki a
legjelentéktelenebb mozdulatot is a mágikus transzcendencia szféráiba képes emelni, aki
a karakter, a zeneiség, a lelkiállapot és a melodikus mozgás eszményi szintézisét táncolja.
Energikusan tágas, robbanékony  gesztusaival méltó partnere  Haller János,  párosuk  így
a darab egyik biztos pillére. A másik a félelmetes adottságú  Finta Gábor tündérkirálya és
Pukk bravúrszerepében  Markovics Ági. A kecskeszakállú, kúszó-mászó, minden lében ka-
nál, ravaszdi manó tüneményes figurája csillagos osztályzatra érdemesíti a koreográfus te-
remtő fantáziáját és a megvalósító fantasztikus alakítását. Tarnavölgyi Zoltán-t végre meg-
találta a neki való szerep, elegancia, komikum és érett technika ötvöződött félszeg karak-
terében.
Juronics Tamás a dráma testreszabásával,  a cselekmény, a szerepek biztoskezű átrajzolá-
sával kitűnő alapot teremtett koreográfiai elképzelései kibontásához. Az Ő igazi játéktere
nem a zenét illusztráló mozgáskombinációk ernyedt fűzére helyett a novellisztikus,  sokje-
lenetes történés, izgalmas figurákkal, változatos szituációkkal.  Hát itt aztán ebben igazán
nem volt hiány, mégis, az előadás jellemzője a visszafogott, megindító csöndesség, a lassú
ritmusú építkezés. A csöndesülő melankólia percei után, annál nagyobbat szóltak a szerel-
mi őrület tébolyult kavargásai.
Az álom immár megvalósult, újra emelkedik a szegediek csillaga és akár havonta nézhetjük
újra meg újra ezt a remeklést Budapesten is, a Várszínházban.

BOLYONGÓ Duda Éva                                Raktárszínház

 

A szokott alternatív-kontaktos közhelyek után lassan beindul a darab, figurák rajzolód-
nak elénk, azonos mozgások, amelyek minden egyes táncos olvasatában külön, sajátos
megjelenítést kapnak.  Feltűnik egy csökötten remegő, vonagló hát, valami ősi, animá-
lis rettegést sugallva. Megszólal az  In the mood for love, Wong Kar-vai
örök időkig új-
ra és újra nézni vágyott filmjének zenéje, előtűnik két, egymást sehogy sem találó em-
ber. Myryam Rakotomalala tétován csábos, merengően misztikus, csupa titok és csu-
pa kacér kihívás.  Minden rezdülése izgalmas,  legkisebb porcikájában is sugárzó tálen-
tum vibrál. Gyorsul a cselekmény,  egyre hevesebbek a mozdulatok és a fokozhatatlan
mámor csúcspontján végre! felfénylik mosolya,  melynek vakító fehérizzása beteljesíti
a tétova találkozást, egyetlen pillanatra értelmet ad minden bolyongásnak.
Aztán  Szabó Csongor percei következnek,  a történet fordulatos távlatokat nyer, ösz-
szetűzések és elfogadások, Duda Éva mindvégig következetesen kimunkált koreográfiai
elképzeléseit követve.  Meglepően eredeti, átütő hatású darab,  kiválóan szerkesztett
zene, nagyszerűen helytálló együttes.
Nem véletlenül lett a legjobb az alternatív kategóriában a  Best of 2004-ben.

LÁTLELETSzegedi  Kortárs  Balett                        Várszínház 

 

A nyitódarab, Fejes  Ádám: Out-ja változatos érdekességű dramatikus miniatűr, amelynek
kohézióját  Sárközi /Papa/ Attila karakter-alakítása adja.  A koreográfia nem túl eredeti,
de egyetlen zseniális táncos képes bebizonyítani, hogy a táncművészet alfája ugyan moz-
gáselemek kreatív elképzelése, de omegája a hogyan, a megjelenítés artisztikuma. Ahogy
Kopeczny  Katalin a legszimplább mozdulatot  képes csodává fokozni, ahogy hullámzó rit-
musokkal varázsol szuggesztív szépséget , ahogy  arca és egész lénye átlelkesíti a látvány
geometriáját, az az abszolút tökély, a megfejthetetlen titok.
Kun  Attila  darabja olyan unalmas, érdektelen, semmitmondó,  mint  szegény  Glass för-
telmes zenéje. Egyetlen üde színfoltnak  Balkányi   Kitty  energikus, robbanékony jelen-
léte bizonyult.
Csúcspont volt  Juronits Tamás:  Keresem-je, a régen hiányolt  Mester újra telibe talált.
Fogalmunk sincs, miről szól a történet, de minek is  ilyesmit  tudni,  mikor a szüntelenül
megújuló térélmény,  a fények,  a mitikus  tárgyak  féktelen  tobzódása már az első pilla-
natban leterített, nem is beszélve a  koreográfia habzsoló gazdagságáról.   Kiemelkedett
Finta  Gábor atavisztikus ősereje és újra és újra   Kopeczny  Kata  táncának  szuggesztív 
virtuozitása.  Ez az opusz nagyszínpadért kiált !!!   Esetleg bővített formában, de minden-
képen szeretnénk grandiózus díszletben is viszontlátni.

TÁNCTERÁPIABozsik  Yvette                               Trafó

 

Nehéz a koreográfus élete, folytatni kellene a tavalyi  Csoportterápia cselekmény nél-
küli, táncközpontú stílusát,  ürügyet kell keresni, PR-szlogeneket, teret és társulatot,
c sak aztán jöhet a koreográfia ! Librettista, szervező, tervező, sok ez egy kicsit, nem
csoda, hogy megbicsaklik a kényszer-képzelet. Mert a "terápia"-címszóból mégsem jut-
hatunk el  egy mozgássérültek kondicionálására készült gyógy-munka színpadi bemuta-
tásáig, legyen az bármennyire  EU-kompatibilis is. Álszent álhumanizmus !  Ami jó a Bal-
tazár  Színházban, hiszen akkor tudjuk,  mire megyünk, élménygyilkos otrombaság egy
gyönyörű táncdarab letaglózó befejezéseként. Érzi is ezt a káprázatosan  intuitív alko-
tó, beiktat átvezetéséként egy céltalan artista-számot, amivel  még  zavarosabbá teszi
az összképet.

Minderről boldogan megfeledkezve, emlékezzünk csak a fantasztikus előadásra:  Jean-
Philippe Héritier zenéjére, mely tudatosan ötvözi  a hagyományost  a térhatású elek-
tronikus megoldásokkal  és a  ráépülő  táncképek szédületes, minden pillanatban újat
hozó forgatagára. A vízcsobogás hajzuhatagok örvényévé transzformálódik /óh! Krausz
Alíz.../, a megbicsakló ritmusok   Vati  Tamás  csökött madártáncában vizualizálódnak.
A balkán-Keurópai mácsót leleplező  néptánc-kettősben a  fiú-férfi mindig az anyát, a
lányt megjelenítő nőre támaszkodik, kiválóan táncolja egy új ember: Ertl  Péter.
A vetített fénykockák, arctöredékek, örvénylő színfoltok, a körfüggöny különböző ha-
sítékain bekukkantó fejek, a kiemelő és elválasztó világítási effektusok /Pető  József/
a mozgásélménnyel együttlüktető teret generál.

Talán az artista-jelenet kezdésekor diszkréten ki kellene  somfordálni, így a méltatlan
utolsó tíz perc nem csökkenti majd   Bozsik  Yvette új darabjának revelatív  nagysze-
rűségét.                                        

HOGY  VOLT:   MARIA  SERRANOTavaszi Fesztivál

  A flamenco-tánc annyi, mint  Antonio  Gades, szólt a 80-as évek szentenciája. Ma már höl-
gyek is táncolják, nem baj...de bármennyire is dinamikus, lendületes egy  Maria, mindkét
férfipartnere kenterben verte. Éppen, mert túl kemény volt, túl izmos, mindenár bizonyí-
tani akart. A duende akkor költözik a flamencoba, ha visszafogott, lefojtott és így költői.
Ahogy a szédületes  Rodriguez a Furiá-ban megmutatta...
Igazi gyönyör volt viszont az argentin tangó-páros.  Alejandra  Sabena  és  Gaston Godoy
a hagyományos kávéházi formákon túl, emelésekkel, forgásokkal fűszerezett színpadi vál-
tozatokat is hoztak, hihetetlen magasságokba transzponálva az elcsépelt frázisokat.  Sok
koreográfus próbálkozott  már a tangónak  a kortárs táncnyelvbe való  beemelésével, ta-
lán a másik út célravezetőbb: alkalmazzák az autentikus előadók a modern koreográfikus
elemeket. Ahogy ez a felejthetetlen eleganciájú, káprázatosan virtuóz duó tette, értel-
met, életet adva az egész estének. Azok a feszített hátak, kígyózó csípők és a zárt lábak
rongybaba-körzése...!
 

 

HÓKIRÁLYNŐ/ Goda  Gábor /         Várszínház      

 


Annyi alternatív és avantgard után Goda Gábor és nagyszerű csapata, az  Artus most táncos mesével lepte meg a gyermekeket. Andersen nyomán: hógombócfejű egerekkel, csodaszép jégszívű Hókirálynővel, pirosruhás Lánnyal, aki nekivág a világnak és minden akadályt legyőz. Persze ebben sokan segítenek, varjú-pár, rablólány és egy egész rénszarvascsalád. Gyönyörűség és ötletek tobzódása jelmezben, képben, pantomimben és táncban. Lehetne kicsit gyorsabb, de hát a gyerekek és mi is szívesen néztük minél tovább. A zene sokat húz vissza, a primitív motívumok ezerszeres ismétlése igen fárasztó---, amikor viszont Kiss Erzsi variál rá, azonnal érdekessé válik.
Igazi családi kikapcsolódás és törpék öröme, Artus-ék világszínvonalán.

 BEST   OF   2 0 0 3

 
SZÍNHÁZ FILM ZENE

  
TÁNCZ KIÁLLÍTÁS KÖNYV